ishmaelاسماعیل


کتاب بیشتر جنبه آموزشی دارد و داستان پیدایش انسان را با نگاهِ دیگری روایت می‌کند و اینکه چگونه انسان به بزرگ‌ترین دشمن طبیعت تبدیل شد. شیوه روایت کتاب به شکل گفتگو بین یک معلم و شاگرد روایت می‌شود. شاگردی که علاقمند به نجات جهان است.

کتاب را می‌توانید از اینجا تهیه کنید.

برخی از جملات کتاب

* هیچ کس نیست که چیزی بداند که توی قفسه‌های کتابخانه عمومی پیدا نشود.

* بعد از رفتن انسان، آیا امیدی، به گوریل خواهد بود.

* بعضی وقت‌ها زیاد حرف برای گفتن داشتن هم مثل حرفی نداشتن آدم را لال می‌کند.

* گفتم: «من احساس اسیر ب.دن دارم ولی نمی‌دونم چرا این حس رو دارم.»

* «چندین سال پیش - تو اون موقع بچه بودی و ممکنه یادت نیاد - خیلی از جوونای این کشور همین حس رو داشتن. اونا تلاشی معصومانه و بی‌نظم رو آغاز کردند. تا از این اسارت آزاد بشن اما آخرش شکست خوردن. چون اونا نتونستن میله‌هایِ این قفس رو پیدا کنن. اگه نتونی بفهمی که چی تو رو توی این قفس نگه داشته اراده‌ات برای آزادی خیلی زود متزلزل و بی‌نتیجه می‌شه.»

«آره منم همین احساس رو دارم»

اسماعیل سر تکان داد.

گفتم: «اما باز این چه ربطی به نجات جهان داره؟»

«تا زمانی که جهان اسیر بشریته امیدی به نجاتش نیست. لازمه که توضیح بدم؟»

«نه، لااقل برای من که نه»

* «طبعا تو بهش نمی‌گی اسطوره. هیچ داستان آفرینشی برای مردمی که اونو تعریف می‌کنن یه اسطوره نیست. فقط یه داستانه.»

* و خوب روایت تکوین تو اینجا تموم می‌شه "و بالاخره انسان ظاهر شد"»

«آره»

«معنیش چیه؟»

«معنیش ینه که دیگه چیزی نمیاد. بعمی تکامل به پایان رسیده.»

«همه‌ی تکامل به این منتهی شد؟»

«بله»

«البته تموم مردم فرهنگ تو اینو می‌دونن اوج داستان انسانه. دیگه چیزی برای تکوین یافتن باقی نمونده بود.»

«این قسمتش بحث نشده باقی مونده»

«به نظر نمیاد همیشه بحث نشده بوده باشه. مذاهب تمدن شما راجع بهش کم حرف نزدن: "انسان نتیجه‌یِ نهایی خلقت است. انسان موجودی است که تمام چیزهای دیگر به خاطر او ساخته شده است، این جهان، این منظومه شمسی، این کهکشان و همه‌ی عالم»

«درسته»

«همه در تمدن شما اینو می‌دونن که دنیا برای عروس دریایی یا ماهی سالمون یا سوسمار درختی یا گوریل به وجود نیومده بلکه برای انسان به وجود اومده.»

«درسته.»

اسماعیل با نگاهی طعنه آمیز به من خیره شد. «و اونوقت این افسانه نیست؟»


دانیل کوئینمشخصات کتاب

عنوان: اسماعیل

نویسنده: دانیل کوئین

ترجمه: امید شمس

نشر: قطره

چاپ اول 1391

تعداد صفحه: 312

قیمت: 11000 تومان

تیراژ: 500 نسخه!

پ.ن: به نظرم فضایِ کتاب یک جورهایی شبیه «دنیای سوفی» است که سعی می‌کند با گفتن داستان مسائل محیط زیستی و تکامل را به زبان ساده توضیح دهد. شاید بهتر باشد مانند دنیای سوفی در دوران نوجوانی خوانده شود.