این کتاب منسوب به آقا جمال خوانساری یکی از فقهای معروف زمان سلطان سلیمان صفوی است. خوانساری در حدود 300 سال پیش این کتاب را به شکل رساله نوشته و در آن به زبان طنز خرافاتی که در بین زنان اصفهان رایج بوده را به سخره گرفته. کتابی که من خواندم به نام عقاید النساء و مرات البلها (پدید آور: محمود کتیرایی) بود که دومی منسوب به شریعتمدار تبریزی است در حدود صد سال پیش نوشته و بیشتر تعریف کلمات و اصطلاحاتی است که اراذل و اوباش آن زمان استفاده میکردند.
برخی از جملات کتاب
بدان که افضل علمای زنان پنج نفرند: اول بیبی شاه زینب، دویم کلثوم ننه. سیم خاله جان آقا. چهارم باجی یاسمن. پنجم دده بزمآرا. آنچه از اقوال و افعال اینها باشد، نهایت وثوق دارد و محل اعتماد است؛ و به غیر از این پنج نفر فقها و علما بسیارند، ذکر آنها موجب طول کلام میشود. بدان که هرزنی که سنی داشته باشد و یک اندازه او را حرافت دریافته باشد افعال و اقوال او وثوق تمام دارد و هر زنی که خلاف فرمودهی ایشان کند آثم و گناهکار است. (ص ۱)
باب دویم
در بیان اوقاتی که نماز ساقط و ترک آن واجب است
اول در شب عروسی.
دوم در وقتی که سازنده و نقارچی به خانه آمده باشد.
سیم وقتی که زن، خویشان خود را در حمام ببیند لازم است که ترک نماز کند و احوال شوهرش را به خویشان گوید.
چهارم روزی که به موعظه شنیدن رفته باشد.
پنجم روزی که جامهی نو پوشیده باشد و ترسد که در حال رکوع خرد و ضایع شود و در این صورت خالهجان آقا ترددی دارد و گفته که ترک نماز مستحب است نه واجب و این قول خالی از قوه نیست. (ص ۵)
- بیبی شاه زینب و کلثوم ننه و دده بزمآرا گفتهاند که از جهت بخت گشادن دختران و زود به شوهر رفتن ایشان به منار مشهور به کون برنجی رفته و بگویند:
ای منار کون برنجی حرفیت میزنم زمن نرنجی
میون من دسته میخواد مرد کمربسته میخواد
پس با مقعد گردکان را بشکند و کلثوم ننه میگوید گردکان را از طرف راست مقعد بشکند و ایضا کلثوم ننه گفته که اگر دختر سرین پرگوشت داشته باشد نتواند گردکان را بشکند،گردکان را بر زمین گذارد و برروی پلههای منار تخته بر گردکان بگذارد و مقعد خود را بر تخته زند که به استعانت تخته گردکان را بشکند و این خالی از قوه نیست. (ص ۷)
- واجب است عروس و داماد که در شب زفاف پای راست را بر پشت پای یکدیگر گذارند، و هر یک پیش گذارد، از دیگری ساقط میشود؛ و کلثوم ننه گفته که اگر شوهر مقدم دارد، بر عروس غالب آید؛ اکر عروس مقدم دارد، بر شوهر غالب آید. این معنی تجربه شده است و اگر کسی عمدا ترک کند ترک یکی از فرایض کرده باشد و آثم است و اگر سهوا فراموش کرده باشد، قضا کند هرچند مدتی گذشت باشد. (ص ۱۱)
- و وقتی که وضع حمل شود زائو را به رختخواب بخوابانند و طفل را نزد او بر زمین بگذارند و تا شش روز زائو را سفیداب به روی بمالند و میل کشند و خال بر ابرو گذارند و دستمال در دبر بندند و کلثوم ننه گفته که آن دستمال را یشماق گویند و باید رختخواب زائو سرخ نباشد، زیرا که «آل» ضرر میرساند و برای دفع ضرر آل، ماما باید شمشیر برهنه در دست گرفته، چهار طرف اطاق را با سر شمشیر خط بکشد و در وقت خط کشیدن، بگوید:
خش می کشم، خش می کشم
خش های خش خش می کشم
و به زائو در رختخواب بگوید دورت را خش کشیدم و باید البته خش بگوید، نه خط، زیرا که آل ضرر میرساند. (ص ۱۴ - ۱۵)
- در برهان قاطع، مچاچنگ چنین شناسانده شده: «... بر وزن شباهنگ، چرمینه را گویند و آن چیزی باشد که از چرم و غیره بمانند آلت تناسلی سازند و زنان حریص شهوت به کار برند.» خانملک ساسانی نقل میکرد که در حدود چهل سال پیش مچاچنگ کائوچویی از خارج میآوردند و داروخانهی گارنیک روبهروی دارالفنون میفروخت؛ زنان چون در آن هنگام در حجاب بودند، به آسانی و بیآنکه شناخته شوند میتوانستند، از آن بخرند. هنگام خرید به جای یادکردن نام آن، میگفتند «چیزی که به درد زنها بخورد میخواستم.» و طرف میفهمید که چه میخواهد و به او میداد. (ص ۶۴ - از قسمت توضیحات)
مشخصات کتاب
عنوان: عقاید النساء و مرات البلهاء
نویسنده: آقا جمال خوانساری - شریعتمدار تبریزی
تصحیح و گردآوری: محمود کتیرایی
نشر: کتابخانه طهوری
۱۳۶ صفحه
چاپ ۱۳۴۹
پ.ن: به نظرم عقاید النساء (کلثوم ننه) کتاب خوب و بامزهای بود و جالبتر اینکه ریشه و ادامهی بعضی از آن خرافات را هنوز هم میتوان پیدا کرد