زبان و اندیشهزبان و اندیشه

این کتاب جزء مجموعه‌ی روان‌شناسی انتشارات راوت لیج و با هدف بررسی ارتباط بین تفکر و زبان منتشر شده است. مانند یک کتاب درسی در آخر هر فصل خلاصه‌ی فصل و تمرین دارد. حتی موضوع فصل آخر کتاب «بالا بردن مهارت‌های پاسخگویی به سوالات تشریحی» است 

 اطلاعات بیشتر را می‌توانید از اینجا بخوانید.

برخی از جملات کتاب

- ویگوتسکی معتقد بود که زبان، دو کارکرد دارد: ارتباط با دیگران (کارکرد بیرونی)، و تنظیم افکار (کارکرد درونی). بزرگ‌سالان عموما می‌توانند این دو کارکرد را از هم جدا بکنند، اما کودکان تا پیش از سن هفت سالگی نمی‌توانند به راحتی از عهده‌ی این کار برآیند. کودکان،‌ بین دو تا هفت سالگی، بیشتر درباره‌ی انگاره‌ها و افکار خود صحبت می‌کنند. (ص 47)

-  تحقیقات نشان داده است که تفاوت لهجه‌ای می‌تواند هم در کیفیت تحصیلی و هم در کیفیت اجتماعی تعلیم و تربیت برخی از کودکان اثر بگذارد (لباو، 1995). کودکانی که لهجه‌ی «غیر معیار» دارند، نوعا دستاورد تحصیلی کمتری دارند. (ص 56)

- تنن (1994۹ پیشنهاد می‌کند که زنان گرایش دارند که بیشتر از مردان، غیر مستقیم باشند و درصدد یافتن راه‌ها و اتفاق‌نظرها هستند. مردها از سوی دیگر، بیشتر مایل‌اند از مکالمه به منظور انتقال اطلاعات استفاده کنند و از زبان، به عنوان حفظ موقعیت و استقلال خود، بهره می‌جویند. اوئینز (2001) خاطرنشان می‌سازد که در مردها موضوع مکالمه، به ندرت احساسات را شامل می‌شود و در نتیجه مردها به ندرت صمیمیت را در دوران بزرگ‌سالی تجربه می‌کنند. برعکس، خصوصیت مشترک مکالمه‌ی زن‌ها انتقال هیجان است (تنن 1994). بدین ترتیب به نظر می‌رسد که زن‌ها و مردها نقش‌های متفاوتی ایفا می‌کنند: زن‌ها بیشتر حمایت‌گرانه و مردها بیشتر، مبارزه‌طلبانه عمل می‌کنند. تنن (1990) ادعا می‌کند با وجود آنکه هر دو سبک، اعتباری یکسان دارند، اما این تفاوت‌ها اغلب باعث سوءتفاهم بین زنان و مردان می‌شود. (ص 59-60)

- اسپندر (1990) در کتاب خود تحت عنوان زبان مردساخته، مسئله‌ی تبعیض جنسی در زبان را بررسی می‌کند و دلایلی ارائه می‌دهد که زبان، ساخته‌ی مردهاستو تسلط مردها را میدان می‌دهد. او مطرح می‌کند که «مردها،‌ به عنوان گروه مسلط،‌زبان، اندیشه و واقعیت را به وجود آورده‌اند.» برای مثال، دانش‌آموزان در یادگیری مباحث مربوط به علوم طبیعی یا علوم اجتماعی که در مقام اشاره به «بشر» از واژه‌ی «انسان» {Man} استفاده می‌شود(مباحثی مانند تکامل انسان، انسان شهری و غیره)، بیشتر تصویر مرد را به ذهن می‌آورند تا تصویری که ممکن است مرد یا زن باشد. (ص 61)

- چامسکی خاطرنشان می‌سازدکه همه‌ی زبان‌های بشری در برخی از خصوصیت‌ها مشترک‌اند (همه اسم و فعل) دارند. این خصوصیت‌ها را «جهانی‌های زبان» می‌نامند. او مطرح کرد که ما یک ساز و کار مادرزادی به نام افزار یا دستگاه اکتساب زبان داریم. (ص ۸۸)

- شواهدی وجود  دارد که کودکان زبان را صرفا از طریق قرار گرفتن در محیط زبانی یاد نمی‌گیرند، بلکه از طریق تعامل با افرادی که زبان را به کار می‌گیرند، فرا می‌گیرند. (ص۹۲)

- مک‌لاد و کم‌بل (۱۹۹۲) دریافتند که اگر از مردم خواسته شود که رویدادهای خوشایند را به خاطر بیاورند، این اعتقاد را پیدا می‌کنند که احتمال وقوع آنها در آینده بیشتر است (یعنی اینکه بیشتر خوشبین می‌شوند). اما اگر از آنها خواسته شود که رویدادهای ناگوار را به خاطر بیاورند، بدبین می‌شوند و احتمال وقوع آنها را در آینده بیشتر می‌دانند. (ص ۱۳۳-۱۳۴)

- جان‌سون (۱۹۸۷) دریافت که درصورتی که گوشت چرخ کرده به عنوان گوشتی که ۸۰ درصد آن خالص است، عرضه شود، بیشتر خریدار پیدا می‌کند تا موقعی که به عنوان گوشتی که ۲۰ درصد چربی دارد، عرضه شود. تبلیغات، اساسا قالب‌بندی اطلاعات است درباره‌ی محصول، به نحوی که مصرف‌کننده را به سمت خرید بکشد. (ص ۱۴۰) 

مشخصات کتاب

عنوان: زبان و اندیشه

نویسنده: نیک لاند

ترجمه: حبیب‌ الله قاسم‌زاده

نشر: ارجمند

چاپ دوم 1389

224 صفحه

قیمت: 4500 تومان


 پ.ن: سه ترجمه از این کتاب پیدا کردم ولی نمی‌دانم کدامشان بهتر بود و این نرجمه را فقط بر اساس مقایسه یکی دو صفحه‌ای با بقیه‌ی ترجمه‌ها انتخاب کردم ولی نمی‌دانم که لزوما ترجمه‌ی بهتری است یا نه.