ساعت ساز نابیناساعت ساز نابینا


این کتاب در مورد تکامل است و به توضیح و اثبات نظریه داروین در مورد تکامل می‌پردازد.

برخی از جملات کتاب

- یک ساعت ساز واقعی پیش بینی می‌کند. او هدفی از ساخت و کاربرد آن در چشم بصیرت خود ترسیم می‌کند. او نقشه‌ی صفحه‌ها و فنرها را می‌کشد و برای ارتباط بین آنها طرحی در ذهن دارد. اما انتخاب طبیعی ناآگاه و نابیناست. این روند خودکار که توسط داروین کشف شد و اکنون ما آن را توجیه پیدایش و شکل هدف‌دار حیات می‌دانیم، هدفی در سر ندارد. اصلا نه سری دارد و نه چشم بصیرتی که با آن نقشه‌ای برای آینده داشته باشد. نه پیش بینی می‌کند، نه بینایی دارد. اگر او را ساعت ساز طبیعت بنامیم. او ساعت سازی نابیناست.

- این قضیه در مورد یکی از سریع‌ترین تغییرات تکاملی شناخته شده نیز صادق است، تغییر برآمدگی جمجمه‌ی انسان از اجدادی مانند استرالوپی تکوس (Australopithecus)ها که مغزشان حدود 500 سانتی‌متر مکعب حجم داشت تا انسان هوشمند امروزی که متوسط حجم مغزش 1400 سانتی‌متر مکعب است. این افزایش که حدود 900 سانتی‌متر مکعب است و تقریبا معادل سه برابر حجم مغز امروزی است، طی زمانی بیشتر از سه میلیون سال رخ داده است. بر اساس معیارهای تکامل، سرعت این تغییر زیاد است.

- استیبنز به این نتیجه می‌رسد که با آن سرعت کمی که فرض کرده، باید 12000 نسل از آن جانور بگذرد تا وزن متوسط آن که 40 گرم است (وزن موش) به وزن بیش از 6000000 گرم (وزن فیل) تبدیل شود. اگر زمان هر نسل را 5 سال در نظر بگیریم، که بیش از عمر موش و کم‌تر از عمر فیل است، 12000 نسل طی 60000 سال خواهند آمد. از نظر زمین شناسی 60000 سال زمان کمی است و کوتاه‌تر از آن است که با روش‌های معمول، که در زمین‌شناسی برای سنجیدن قدمت فسیل‌ها به کار می‌رود، سنجیده شود.

- داروین: «اگر بتوان نشان داد که عضو پیچیده‌ای وجود دارد که به روشی غیر از تغییرات کوچک و متوالی بسیار زیادی پیدا شده باشد، نظریه من کاملا مردود است.»

- هرکس که به امکان تبدیل یک تک سلولی به یک انسان شک می‌کند فقط باید در مورد دوران جنینی خود تامل کند تا تکلیفش با آن تردید مشخص شود.

- روحیات، ملهم از مسیحیت گونه پرست ما طوری است که سقط تنها یک تخمک انسان (در هر صورت بیشتر تخمک‌ها محکوم به فنا هستند) خشم و نگرانی اخلاقی بیشتری به پا می‌کند تا تشریح هر تعداد شامپانزه‌یِ بالغ زنده! دانشمند آزادی‌خواه و محترمی را می‌شناسم که اصلا قصد قطعه قطعه کردن شامپانزه زنده را ندارند ولی در صورت لزوم به شدت از این کار خود دفاع می‌کنند و قانون هم در این مورد دخالتی نمی‌کند. این افراد کسانی هستند که در کوچک‌ترین تجاوز به حقوق بشر خشم خود را بروز می‌دهند. تنها به این دلیل که همه‌یِ موجودات که بین شامپانزه و انسان‌اند از بین رفته‌اند ما می‌توانیم با چنین معیارهای یک بام و دو هوایی راحت باشیم.

ریچارد داووکینزمشخصات کتاب

عنوان: ساعت ساز نابینا

نویسنده: ریچارد داوکینز

ترجمه: محمود بهزاد، شهلا باقری

نشر: مازیار

تعداد صفحه: 384

چاپ دوم 1389

قیمت: 7000تومان

.................

پ.ن: اگر به نظریه تکامل علاقه دارید قطعا کتاب خوبی است. فصل‌های ابتدایی کتاب کمی کسل کننده به نظر می‌رسد و فصل‌های پایانی جذاب‌ترند.