به اعتقاد من یکی از جذاب ترین انواع کتاب ها، خودزندگی نامه ها (یا همان اتوبیوگرافی ها) هستند. به خصوص اگر این اتوبیوگرافی ها متعلق به یک نویسنده باشد. نویسنده ای که قلم در دستش به راحتی میچرخد و به آسانی جمله ها را به بهترین شکل به دنبال هم ردیف میکند. اولین پیشنهاد های کتاب من برای نوروز جزو این دسته است.

1. "بخور نمیر" با سوتیتر "شرحی بر شکست ها من" عنوان کتابی است از پل آستر که همان طوری که از نامش هم پیداست به شرح زندگی نسبتا دشوار آستر قبل در دوران جوانی و قبل از اینکه به نویسندگی به عنوان شغلی دائمی مشغول شود، میپردازد. از دورانی که به عنوان مترجمی پاره وقت در پاریس زندگی میکند، تا دورانی که به کار یدی بر روی عرشه کشتی میپردازد. از رابطه با ناپدری اش، دوران زندگی مشترک نسبتا کوتاه با همسر اولش، تا تولد فرزندش در دورانی که شغل ثابتی ندارد. نکته جالب این است که رد پای بسیاری از اتفاقات زندگی واقعی آستر را میتوان در شخصیت ها و ماجراهای رمان ها او پیدا کرد.

این کتاب هم مانند خیلی از کتاب های دیگر در ایران با دو ترجمه به چاپ رسیده. با عنوان "بخور و نمیر" و ترجمه مهسا ملک مرزبان از انتشارات افق، و دیگری با نام "دست به دهان" با ترجمه بهرنگ رجبی، از نشر چشمه. پیشنهاد من همانا کتاب اول است به چند دلیل: انتشارات افق ناشر اختصاصی آثار آستر در ایران است که کتاب هایش را با اجازه و رضایت پل آستر چاپ میکند. دیگر اینکه ترجمه مهسا ملک مرزبان بسیار بهتر از ترجمه دیگر است. شاید یکی از دلایلش هم این باشد که ملک مرزبان کتاب های دیگری هم از آستر چاپ کرده و با زبان و جملات او آشناتر است.


دست به دهان بخور و نمیر

پل آستر کتاب دیگری هم دارد به نام اختراع انزوا. آستر در این کتاب از شنیدن خبر مرگ پدرش میگوید و بعد نقب میزند به دوران کودکی اش، روابط پدر و مادرش و دلایل جدایی شان، عادات و روحیات پدر و زندگی انزوا طلبانه اش در سالهای آخر عمر.
2. پیشنهاد دیگر من کتاب "در ارتش فرعون" اثر توبیاس وولف است. توبیاس وولف چند کتاب ترجمه شده به فارسی دارد از جمله "شب مورد نظر" و انجیل سفید. "در ارتش فرعون" خاطرات دردناک و تکان دهنده وولف است از جنگ ویتنام. وولف بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان مدتی در یک کشتی باربری مشغول بکار میشود و بعد از حادثه ای بطور ناگهانی تصمیم میگیرد به ارتش ملحق شود. به ویتنام میرود و یکسال در آنجا میجنگد.

بخش هایی از کتاب:
"بسیاری از دوستانم در ویتنام کشته شدند. شاید خیلی از آنها را به خوبی نمیشناختم و به آنها فکر هم نکرده بودم. اما قضیه هیو پرس برایم فرق داشت. با هم خیلی صمیمی بودیم و صمیمی هم ماندیم. همانطور که با دوستان خوب دیگرم از آن سالها صمیمی مانده ایم. هیو هم میتوانست یکی از آنها باشد. پدر خوانده دیگری برای فرزندانم، مرد مهربان دیگری که به او احترام بگذارند و ساعت ها بنشینند و به حرفهایش گوش بدهند.

در ارتش فرعون

3. آخرین پیشنهاد در این رشته، "وقتی پسربچه بودم" از اریش کستنر است. شاید در نوجوانی کتاب "کلاس پرنده" کستنر را خوانده باشید. کتابی که احتمالا خیلی از جوانان امروز، در کودکی خوانده اند و از آن لذت برده اند. "وقتی پسربچه بودم" خاطراتی از دوران کودکی و نوجوانی اریش کستنر است که نشر چشمه آن را چاپ کرده.

اما رمان:

1. "اینس روح من" از ایزابل آلنده. کتاب درباره زندگی اینس سوارس است. زنی اسپانیایی و کشاورز زاده که دست تقدیر او را به آمریکای جنوبی میکشد تا تبدیل به جنگجویی برای پادشاه اسپانیا در جنگ علیه سرخ پوست ها شود و بعدها به کسوت یکی از فاتحان و بنیانگذاران شیلی امروزی درآید. ایزابل آلنده واقعیت های تاریخی را به شکل رمانی جذاب و خواندنی دوباره نویسی کرده است.

اینس روح من

2. شبی عالی برای سفر به چین، از دیوید گیلمور. درباره این کتاب هیچ توضیحی نمیتوانم بدهم! جز اینکه روایتی است تاثیر گذار درباره "از دست دادن". کتاب را بخوانید و از آن لذت ببرید.

شبی عالی برای سفر به چین

و نمایشنامه:

"دوباره اون آهنگ رو بزن سم" از وودی آلن. طنز سرخوشانه و ناب وودی آلن در این نمایشنامه به خوبی مشهود است. نمایشنامه ای درباره روابط انسانی، نیاز انسان ها به با هم بودن و درباره عشق و تنهایی.

دوباره اون آهنگ رو بزن سم

(نوشته شده توسط سانتیاگو)